Dünya basınında Türk dizileri: Popüler diziler İstanbul’da turizmi canlandırıyor
Türk dizilerinin yurt dışında popülerliğinin artmasıyla birlikte yabancı turistlerin de İstanbul’a ilgisi artıyor.
Amerikan haber ajansı Associated Press (AP), Cuma günü Türk televizyon dizilerinin küresel başarısını manşetine taşıdı.
AP’nin “Türk dizi sektörünün gelişimi, dünyada gönülleri ve akılları kazanıyor ve turizmi canlandırıyor” başlıklı haberi, birçok büyük haber kuruluşunun internet sitelerinde dünya basınında kendine yer buldu.
Dizilerin de etkisiyle Türkiye’ye ilgisi artan turistler, kavurucu sıcağa rağmen Osmanlı ve Bizans dönemine ait eserleri görmek için İstanbul’a akın ediyor, geleneksel Osmanlı kıyafetleri giyen oyuncularla selfie çekiyor, at arabalarının gösterilerini izliyor. dublörler.
En sevdiği dizilerin dünyasına dalmak için annesiyle birlikte Finlandiya’dan İstanbul’a gelen 22 yaşındaki Riia Toivanen, İstanbul’u ziyaret eden coşkulu turistlerden sadece biri.
Yıllardır izlediği Türk dizilerinden bildiği yerleri gezmek için İstanbul’a gelen turistler arasında, 12 bin 800 kilometre uzaklıktaki Arjantin’in Villa Carlos Paz kentinden 66 yaşındaki emekli öğretmen Raquel Greco da yer alıyor.
Greco, geçtiğimiz Nisan ayında İstanbul’a yaptığı ziyaretle ilgili şunları söyledi: “Sanki rüya görüyordum, dizide her gün gördüklerimi yaşadığıma inanamadım.”
Türk televizyon dizilerinin dünya çapındaki popülaritesi, Türkiye’yi büyük bir televizyon ihracatçısı olarak konumlandırmış ve ülkenin uluslararası imajını önemli ölçüde güçlendirmiştir. Bu başarı, dünyanın dört bir yanından milyonlarca izleyiciyi ve turisti, birçok diziye fon sağlayan tarihi ve kültürel mekanlara çekmeye devam ediyor.
‘Deli Yürek’ten ‘Gümüş’e
Uzmanlar, televizyon dizilerinin başarısının, yeni pazarlara açılmaya devam eden milyar dolarlık bir sektörü beslediğini söylüyor. Bu dizilerin popülaritesi, Türkiye’nin küresel ölçekte yumuşak gücünü de büyük ölçüde artırıyor.
Araştırma firması Parrot Analytics’e göre, Türk dizilerine olan küresel talep 2020-2023 yılları arasında %184 oranında artarak Türkiye’yi dünyanın en büyük dizi ihracatçılarından biri haline getirdi.
Türk dizilerini dünya pazarlarına ihraç eden Global Agency’nin CEO’su İzzet Pinto, “Dünya çapında her gece 400 milyondan fazla izleyiciye ulaşıyoruz” dedi. “Türk dizileriyle yarattığımız yumuşak güç siyasette yapılabileceklerle karşılaştırılamaz bile.”
2001 yılında Kazakistan’a ihraç edilen ilk Türk dizisi “Deli Yürek” olmasına rağmen Türk dizilerini dünya çapında meşhur eden dizi, şehir yaşamına uyum sağlayan bir aile geleneğinde büyüyen bir kadını konu alan 2005 yapımı “Gümüş” dizisidir. Orta Doğu’da son derece popüler hale geldi.
Ortadoğu halk masallarından oluşan bir derlemeye dayanan ve günümüz İstanbul’unda geçen 2006 romantik draması “Binbir Gece”, Balkanlar’daki izleyicileri de büyüledi. 16. yüzyıl Osmanlı padişahı Kanuni Sultan Süleyman’ı konu alan “Muhteşem Yüzyıl”, tarihi kurgunun popülerleşmesine ve yayılmasına öncülük etti.
Türk dizileri neden bu kadar popüler?
Bir zamanlar Latin Amerika dizilerinin ithalatçısı olan Türkiye, artık bölgeye dizi ihraç eden bir ülke haline geldi.
Venezuela Devlet Başkanı Nicolas Maduro, tarihi kurgu dizisi Diriliş Ertuğrul’un setini ziyaret ederek dizinin ülkesindeki popülerliğine dikkat çekti.
Türk dizi hayran platformu “Dizilah”ın kurucusu Haley Uganadi, dizinin popülaritesinin genellikle İstanbul’un lüks yaşam tarzları veya Türkiye’nin zengin tarihi arka planında yer alan aile, dostluk ve aşk merkezli temalarından kaynaklandığını söylüyor.
Uganadi, “Nereden olursanız olun (Türk dizileri) herkese bir şeyler sunuyor. Türk dizilerini izlerken annemin, benim ve kardeşlerimin yansımalarını görüyorum” diyor.
Platformu ayda yaklaşık 1,5 milyon izleyiciye sahip ve Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Kanada, Yunanistan, Hindistan ve Pakistan’dan hayranları bir araya getiriyor.
Global Agency CEO’su Pinto, Türk dizilerinin aile odaklı yapısına dikkat çekerek, şunları söyledi: “Çıplaklık, küfür, küfür yok ve çok az nefret var. Bu da dizileri aileler tarafından izlenilebilir kılıyor.”
Türk dizi sektörü büyüdükçe dizilerin temaları da genişliyor. Örneğin; laik, Batı odaklı çevreler ile İslami çevreler arasındaki dinamikleri iki aile üzerinden inceleyen “Kırmızı Tomurcuklar” veya “Kızılcık Şerbeti” dizileri gibi.
İstanbul’a “düzenli ziyaretçi” akını
Toivanen ve annesi, İstanbul’un kuzeyinde, “Diriliş” ve “Kuruluş” gibi Osmanlı dönemine ait tarihi dizilerin çekildiği devasa bir kompleks olan Bozdağ Film Stüdyoları’nı ziyaret ettiklerini söyledi.
Toivanen, 2014 yapımı Kara Para Aşk ve 2017 yapımı Sonsuz Aşk gibi romantik hikayelere olan aşkının kendisini İstanbul’a getirdiğini belirterek, “Türk kültürünü çok seviyorum. [Diziler] çok arkadaş canlısı ve sıcak biri ve çok fazla dram yaşanıyor” dedi.
Osmanlı liderlerinin ve kahramanlarının hayatlarını konu alan popüler tarihi televizyon dizilerinin yapımcısı ve senaristi Mehmet Bozdağ, “Diriliş: Ertuğrul”un ilk bölümünün TRT’nin Urduca YouTube kanalında 157 milyondan fazla izlendiğini söyledi. Bozdağ, “Kuruluş Osman”ın 110’dan fazla ülkede yayımlandığını söyledi.
Parrot Analytics’e göre “Diriliş: Ertuğrul”, yayınlandığı süre boyunca dünya çapında ortalama serinin 68 katından fazla talep alarak Mayıs 2020’de dünya çapında en çok talep edilen dördüncü dizi oldu.
İstanbul Bahçeşehir Üniversitesi’nde sinema ve televizyon profesörü olan Dr. Deniz Gürgen Atalay, sektörün 2023’te 1 milyar dolar (918 milyar euro) uluslararası ihracat geliri elde edeceğini ve özellikle İstanbul turizmine önemli etki yapacağını söyledi.
“Bunda televizyon dizi sektörünün payı çok büyük. Dizilerin sunduğu İstanbul imajı, burada yenilen yemekler, içilen içecekler, dinlenen müzikler, yaşam standardı, buradaki kültür, televizyon aracılığıyla çok keyifli bir ortam sağlıyor. dizi” dedi.
Eylül ayı sonunda ikinci sezonu vizyona girecek olan ‘Kırmızı Goncalar’ dizisinin başrol oyuncularından Mert Yazıcıoğlu, çekimler arasında geçen kısa sohbette, “Türk kültürünü yurt dışına taşıdık. Bu bizi çok mutlu ediyor” dedi.